À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Velmi zajímavý svět, který vás baví objevovat, poměrně měnící se tempo i odvaha zobrazit i násilí na dětech nebo brutální sexuální scény. To je anime fenomén posledního roku nazvaný TENGOKU DAIMAKYOU (anglicky HEAVENLY DELUSION). Z poměrně ne úplně hezké mangy dokázali tvůrci vyždímat velmi odvážný a současně i zajímavý seriál, u kterého jen doufám, že se vše nezkazí ve chvíli, kdy se vysvětlí všechny záhady světa, jenž rámci mangy vytvořil Masakazu Išiguro.
V některých ohledech je tu možné hledat určité podobnosti hned s několika filmovými nebo seriálovými ikonami. A nutno dodat, že ikonami z velmi rozdílných prostředí. Já si často vzpomenul na LAST OF US, a to hlavně proto, že hlavní dvojice cestuje postapokalyptickým světem, ve kterém číhá mnoho nebezpečí. Také jsem si ovšem připomenul dnes již klasické dílo Hajao Mijazakiiho od studia Gibli. A to hlavně v tom, s jakou výtvarnou invencí jsou některé aspekty tohoto světa ztvárněny. Samozřejmě sem prosakuje i mnoho klasických šónenů počínaje například CHAINSAWMANem, o kterém jsme psali nedávno. Nic z toho ale TENGOKU DAIMAKYOU nijak nevykrádá a vždy vás překvapí tím, že pokud něco chvíli působí důvěrně nebo povědomě, často jsou to jen mimikry.
Pojďme si něco říci o světě jako takovém. Nacházíme se v Japonsku roku 2024 v paralelní časové linii po nějaké nespecifikované události. Lidi tento bod zlomu nazývají „velká katastrofa“. Zdá se, že ani přeživší lidé si nejsou jisti tím, co se vlastně stalo. To je možná agenda opravdu mnoha úvodů do nějaké postapo série. Tady je rozdíl v tom, že toho na konci víme jen o něco více, ale současně vás ten svět a jeho postavy mnohem více zajímají.
Tvůrci si přímo libují v tom, že nedodržují jakékoliv zavedené schéma, neustále vám předkládají poměrně odvážná rozhodnutí. V ději střídají tempo i dynamiku. Chvilku se díváte na fantastickou roadmovie, následně na horor, romantické drama a pak na thriller. Současně všechno skvěle zapadá do příběhu a není v žádném ohledu násilné. Žánr se jen přizpůsobuje tomu, co se postavám děje.
Hlavními hrdiny jsou dva mladí lidé v teenagerských létech, kteří cestují zničeným světem. Ačkoliv mají oba jiný cíl, mají společnou cestu. A oba mají nějaká svá tajemství, které nebudu více specifikovat, protože i to je téma, které stojí za to objevovat. Na stole samozřejmě je i to, že je začíná zajímat sex a v tomto ohledu je seriál poměrně dost odvážný. Nebojí se ani sexuálního násilí, nevyhýbá se ani ubližování dětem a celkem dost naturalistických scén. V žádném případě tento aspekt netvoří velkou část obsahu, ale pokud děj dojde k bodu, kdy se děje násilí, je zobrazováno poměrně dost obnaženě a přímočaře.
Pak je tu paralelní děj, který jakoby se odehrával úplně někde jinde a možná i někdy jindy. Dlouhou dobu vůbec netušíte, jak druhá dějová linka souvisí s tou první, protože se odehrává v jakémsi uzavřeném internátu pro děti. V tomto ohledu tvůrci fungují na jedničku a neustále škádlí vaši zvědavost. I po skončení vám budou v hlavě hlodat některé otázky. První série TENGOKU DAIMAKYOU přesně tohle umí a já jen doufám, že celému seriálu nespadne řetěz ve chvíli, kdy vysvětlí většinu záhad.
Vtahující výlet do postapokalyptického Japonska.
Vydáno: 2023
Vydavatel: Disney+
Japonsko, 2023, 5 h 12 min (Minutáž: 24 min)
Režie: Hirotaka Mori, Kazuja Nomura, Takaši Ócuka, Jódžiró Arai (více)
Předloha: Masakazu Išiguro (komiks)
Scénář: Makoto Fukami, Asako Kubojama, Ikumi Nomura, Hirotaka Mori
Kamera: Kentaró Waki
Hudba: Kensuke Ušio
Hrají: Sajaka Senbongi, Gen Sató, Misato Macuoka, Acumi Tanezaki, Masako Isobe, Kazuja Nakai, Tošijuki Tojonaga, Tomojo Kurosawa, Misato Fukuen, Tadaši Mutó, Šunsuke Takeuči, Júki Šin, Hibiku Jamamura, Kei Šindó, Kazuja Sadži, Keisuke Misaizu, Takahiro Šimada, Masao Komaja, Micuaki Kanuka, Satomi Kobaši, Mai Nišikawa, Ajano Šibuja, Aja Hisakawa, Jošiko Hisajuki, Wataru Cujuzaki, Riho Sugijama, Mijuki Sahaku, Šunpei Kusano
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.